Svar: Klumper i maden - 8 mdr.

16. januar 2019

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Der kan være flere grunde til, at din dreng har svært ved at tygge klumper og spise mad med mere bid og tyggemodstand. Det kan f.eks. sagtens være, at han mundmotorisk ikke er helt så langt fremme, som hans alder.. og du nævner også, at han har haft særligt svært ved det i forbindelse med, at han har været syg. Så der er også den mulighed, at han har haft kvalme, ondt i halsen eller lignende, og at det derfor har været ubehageligt for ham med mad i munden...

Det er vigtigt, at du giver ham tid og forsøger at undgå en kamp omkring maden. Jeg kan godt forstå, at du er træt af situationen, men det er vigtigt, at du tager det stille og roligt og ikke presser ham unødigt :) Og som jeg læser dit brev, så spiser han faktisk - han er bare gladere for færdiglavet babymad end for den hjemmelavede - og selvom han naturligvis skal lære at spise din mad, så er det vigtigste trods alt, at han spiser :)

Når børn skal lære at spise grovere mad, så sker dette ofte gradvist. I forhold til grød, så starter man ofte med en helt cremet grød, lavet på mel. Stille og roligt går man over til at lave grød af flager - som giver en "fnugget" konsistens. Og så begynder man med f.eks. havregryn, som er store flager og derefter blander man forskellige flager og gryn, så grøden bliver gradvist grovere.

Det samme sker i forhold til grøntsagsmos. I begyndelsen blendes grøntsagerne, så konsistensen er cremet og stille og roligt kan man så begynde at tilsætte lidt kogt hakket kød, lidt laks fra ovnen, godt kogte ris, kogt fint hakket blomkål og lignende. Så mosen er i begyndelsen stadig cremet men der tilsættes lidt kød, fisk osv. for at give en lille smule struktur og vænne barnet til at der måske skal arbejdes lidt mere med maden i munden. Gradvist kommer dette så til at fylde mere og mere - og stille og roligt kan man så begynde at mose grøntsagerne med en gaffel. Det er dog stadig godt, hvis grøntsagsmosen kan virke "cremet" eller "sovset" og ikke er for tør.

Det er rigtig godt, hvis du løbende kan tilbyde ham mad i hånden. Det kan være bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker, en tvebak, en kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli og lignende. Det skal være større stykker, som han kan sidde med i hånden, sutte, gnaske og gumle på, opbløde med spyt.. og når de bliver for snaskede, så udskifter du med et nyt. Det handler mere om at han skal gumle og gnaske og fornemme maden i munden og hvor langt ind i munden den kan komme, uden at han stimulere sin brækrefleks og lignende - og at han sidder og sutter saften ud af en appelsinbåd - end at det handler om, at han skal bide stykker af og tygge.

Små brødhapere, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen og lignende kan også gives direkte ind i barnets mund. Her kan det være en fordel, hvis du kan forsøge at placere det i siden af ...

Annonce

... munden, så din dreng med det samme kan tygge sammen på det. Det kan nogle gange hjælpe ham, at du netop giver ham maden i munden med fingrene og ikke med en ske, fordi han så bliver opmærksom på, at det er mad, som kræver mere bearbejdelse og ikke blot noget han kan synke.

Gradvist gøres brødhapsere, stykker af frikadelle osv. større, ligesom han også kan tilbydes godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af pølse osv. Han vil i starten spise med fingrene, men vil hen af vejen også skulle lære at spise med en gaffel. Der er altså hele tiden tale om en gradvis proces, og hvor nye konsistenser, nye smage og ny måde at spise på kommer til... :)

Lige nu lyder det som om, at du skal tilbyde din dreng mad, som i konsistens måske passer bedre til et barn på 6-7 måneder. Så han får grøntsager, kød, fisk osv. men hvor der er tale om en lidt cremet konsistens men hvor kød og fisk f.eks. kan give lidt struktur. Det vil sige, at når I f.eks. spiser boller i karry med kartofler, gulerødder og kødboller, så kan du mose kartofler og gulerødder til en kartoffel-gulerods-mos, komme en lille smule kødbolle i mosen, så det kun giver en lille smule struktur (måske 1 tsk hakket kødbolle til 1 dl. kartoffelmos)... Udgangspunktet er jeres mad, og I spiser det samme, men hans mad er i en konsistens, som du ved, at han kan kapere :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da han er glad for færdiglavet babymad, så kan du også med fordel købe forskellige middagsretter på glas. Du kan prøve med retter beregnet til børn på 6 måneder, men også gerne retter til børn fra 8 måneder. De færdiglavede retter indeholder ofte både kød af forskellig slags, ris, pasta og lignende og vil derfor naturligt give ham lidt bid og vænne ham til at maden har mere struktur.

Og så vil det være rigtig godt, hvis du kan blande de færdiglavede retter med din egen mad, så han stille og roligt vænnes til at spise din mad. Det betyder, at hvis du f.eks. køber "pasta bolognese" på glas, så kan du servere dette en aften, hvor I også selv skal spise dette og lade ham få lidt af jeres pasta sammen med og evt. også lade ham smage lidt af jeres sovs, komme lidt af jeres kødsovs på... Det samme, hvis du køber kyllingeretter, lasagne eller bøf stroganoff.. du kan sagtens give ham lidt af begge dele (hjemmelavet og købt) og på den måde gradvist vænne ham mere og mere til jeres mad:)

Det samme kan du gøre i forhold til grød. Hvis han f.eks. har svært ved at spise havregrød, fordi den er for grov til ham, så kan du godt lave en havregrød men lade basis være den færdiggrød, som han normalt er glad for. Det vil sige, at han får sin vanlige grød, men gradvist blander du mere og mere af den hjemmelavede havregrød i, så han vænnes til at spise dette - og til sidst kan spise havregrøden som du laver den:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor